Hvem og hvad?? - Institutionsbeskrivelse
Skolen hører under det som man kalder "Decile 1" socioøkonomisk set. Decile 10 er højest socioøkonomisk og disse skoler finder man i mere velhavende områder i landet. Selvom skolen er en decile 1, har inspektøren valgt at ligne en decile 10 i fysisk udtryk. En decile 1 skole har ofte "social worker(s)", som arbejder hos dem, og der tilbydes også ofte "study support" på disse skoler, hvor dette ikke er tilfældet på en decile 10 skole. Kombinationen af forskellige kulturer/etniciteter på Manurewa Intermediate er, ud af de ca. 700 børn, således: Pasifika 48%, Maori 34%, Asiater 9%, Europæer 8%, andre 1% - der findes i alt 25 forskellige etniske grupper på skolen.
En decile 1 (eller blot lav decile) har sjældent mange "Pakeha" (folk med europæisk afstamning) på deres skoler, hvor procentdelen er højere i den anden ende af decile-skalaen.
Særlige tilbud:
På skolen findes en klasse for særligt begavede børn, kaldet G´n`T (Gifted and Talented) samt findes der også en klasse for børn med "speciel needs" - som skal forstås som de børn der har autistiske træk, ADHD, nedsat syn, hørelse etc. samt adfærds/socialeproblemer.
På skolen undervises der i grundlæggende fag som: matematik, fysisk/kemi, madlavning og idræt. Udover det har de et fag, som hedder humanities, som vil være det fag vi kender som "dansk" derhjemme. Her lærer de nemlig om grundlæggende regler og metoder i at skrive, stave og læse, samt er det også et fag, som lærer dem om andre kulturer, lande og samfund. Kulturundervisning får de også i andre sammenhænge, bl.a. ved den ugentlige "cultural pursuet", hvor Maori, Pasifika og andre kulturer bliver udforsket gennem udtryksformer som fx dans og sang. Herudover findes der drama, musik og it-undervisning på skolen.
På Manurewa Intermediate er uniform obligatorisk og denne tjekkes hver dag af klasselæreren (form teacher) og hvis børnene ikke har korrekt uniform på, skal de have tilladelse til dette og kan ved forevisning af en seddel bevise at kontoret har givet dem "pass" - hvilket vil sige ret til denne dag, at have ukorrekt uniform (sko/cardigan/buks etc.) Skoleuniformen er sort med skolen symbol i rød på T-shirten.
Skolen høre under "Ministry of Education", dette ministerium
stiller nogle nationale krav som alle skole skal følge, hvilket kort fortalt betyder at skoler med børn fra 5 til 12 år, skal vurdere om deres elever er under, over eller middel i at læse, skrive og regne. Med hensyn til skolens
værdier, undervisningsmetoder samt pensum, skal
Alle skoler i New Zealand skal have et ”Board of Trustees”; som er en form for skolebestyrelse, som normalt
består af tre-syv valgte forælderrepræsentanter, skoleinspektøren samt en repræsentant
for de ansatte (flere kategorier findes, dog er nogle først gældende ved High School og College.) Bestyrelsen skal overvåge og rapportere årligt til lokalsamfundet og undervisningsministeriet om skolens handlinger, resultater samt fremskridt henimod skolens mål. Udover det er det bestyrelsen, som er ansvarlig over for forældre/forældremyndighedsindehavere, lokalsamfundet, undervisningsministeren/ undervisningsministeriet, andre statslige organisationer samt offentligheden. Skoleinspektøren fungerer som chef for bestyrelsen, professionel rådgiver samt leder for den pædagogiske og læringsmæssige plan. "Board of Trustees" fungere præcist som vi kender det i Danmark - det er "samfundets stemme".
Bestyrelsen er arbejdsgiver for alle skolens medarbejdere og
er ansvarlig for:
- Skolenstrategiske og politiske retning i samråd med forældre, medarbejdere og elever
- At sikre, at skolen skaber et sikkert miljø og uddannelse af høj kvalitet for alle sine elever
- Kontrol med forvaltningen af pensum, personale, ejendomme, budget og administration
- Konstant overvågning og opfølgning i forhold til mål, samt at opstille fremtidig planlægning
- Bestyrelsen er ansvarlig for, at fastsætte årlige samt langsigtede mål
De ansatte
PRINCIPAL
Iain Taylor
ASSOCIATE PRINCIPAL
Ross Devereux – Operations
DEPUTY PRINCIPALS
Greer Doidge – Pastoral Care/ Focus Classes
Richard George – Learning and Teaching
Sam Holt – Professional Learning Leader
Clare Humphreys-Grey – Guidance and Support
DIRECTORS
Mike Donaldson – e-Learning/ ICT
Tom Peyton – Programmes/ X-PLO Tech
WEB MASTER
Mike Donaldson
LEARNING SUPPORT
Karen Ellis
FORM CLASSES/TEACHERS
Room 3 Tumii Poko - MATHS
Room 4 Ruth Lyden - HUMANITIES
Room 6 Dwayne Hudson - MATHS: Focus Class: Te Ara Maori
Room 9 Matt Comer - GLOBAL DISCOVERIES
Room 11 Ray Everest - HUMANITIES
Room 12 Iri Maki - HUMANITIES
Room 13 Tanya Kearney - HUMANITIES
Room 14 Jasmine Douglas - HUMANITIES
Room 15 Junior Peilua - HUMANITIES
Room 19 Suman Sharan - MATHS
Room 20 Nirvana Rao - MATHS
Room 23 Aruna Krishna - MATHS
Room 25 Dan Filippini - MATHS
Room 27 Rita Brooking - ADAPTED LEARNING UNIT
Room 29 Loriza Zaid - MATHS
Room 30 Nikki Ridgley - PHYSICAL EDUCATION
Room 32 Peter Beech - PHYSICAL EDUCATION
Room 33 Sid Apiata - HUMANITIES
Room 34 Tracey Gallagher - HUMANITIES
Room 35 Karen Ellis - LEARNING SUPPORT
Room 37 Moreen Hedley - ADAPTED LEARNING UNIT
Room 62 Anne-Marie Lalakai - MUSIC
Room 67 Matt Cathro - PERFORMING ARTS
Room 71 Mark Edwards - SCIENCE
Room 73 Bev Aerenga - SCIENCE
Room 75 Treveen Naidoo - SCIENCE
Room 79 Sharmayne Hardwidge - ART
Room 81 Anne-Marie Rowney - FOODS
COMMUNICATION LITERACY/ LIBRARIAN
John Dyer
COUNSELLOR
Christina Houston
SOCIAL WORKER
Room 94 Nigel McConnachie
IT TECHNICIAN:
Davi Tran
TEACHER AIDE:
Selina Ali
LEARNING ASSISTANTS:
Henry Vinivini
Carryme Poko
Jay Upoko
Brad Rupapera
Ese Tofilau
Mareena Pask
Cherie Araiti
Rhonda Walker
INTERNATIONAL LEARNING ASSISTANT:
Anne Bek
Louise Nielsen
KIWI CAN:
Ernie Delamere
Sheryl Greer
OFFICE & PROFESSIONAL SUPPORT STAFF:
Karen Slattery - Administration Administrator
Lee Townsend - Office Administrator
Nella Saunders - Accounts
Tina Katipa - Resource Coordinator
GROUNDS & PROPERTY SUPPORT STAFF:
Carl Roberts - Property Manager