Læringsmål

3. praktik - Den pædagogiske profession 



Læringsmål 1: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil arbejde med emnet professionens arbejdsområder og opgavefelt.


Hvad: Pædagogens praksis er her en smule snæver grundet praktikpladsen (skole) og det at pædagogen ikke eksisterer i samme eksistens som i DK. Derfor vil jeg undersøge hvad de ansatte (lærere og hjælpe-lærere) mener, er deres opgave(r) på skolen og hvordan de mener, at skolens værdier stemmer overens med deres egen opfattelse af deres job.

Hvorfor: For at lære mere om hvordan man arbejder bedst i sit arbejde og på bedst måde mødes med sin ledelse i forhold til forventninger og hvorfor dette er vigtigt.

Hvordan: Interviewe 2-3 ansatte om dette og spørge indtil hvad de forstår ved ordet pædagogik (pedagogy) samt skrive refleksioner over observationer og sammenholde dem med skolens værdigrundlag og tilgang. Samt vil jeg læse artikler og teoretiske forklaringer udleveret af inspektøren (alle ansatte får et sådan hæfte, som til tider bliver opdateret)

Hvornår: Inden november

Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?

Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode: A, C, D og E

De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): A, B og D   

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: (A), B og E

     


Læringsmål 2: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil arbejde med pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder.

 

Hvad: Jeg vil arbejde med metoden social story, med et barn, som behøver særlig opmærksomhed i forhold til hans adfærd.

Hvorfor: På skolen er det klart og tydeligt at børnene er der for at lære faglige færdigheder og hvad angår særlige adfærdsvanskeligheder er ikke deres speciale. Derfor vil jeg gerne give dette barn muligheden for at finde andre veje end dem han har lært sig selv og som virker uhensigtsmæssige på flertallet.  

Hvordan: Støtte mig op af viden hjemmefra samt holde mig opdateret med aktuel viden fra det New Zealandske samfund som det danske. Jeg vil kontinuerligt udveksle viden og erfaring med medstuderende og uddannet pædagoger hjemme i DK. I praksis vil jeg tilrettelægge, igangsætte og løbende evaluere på metoden og søge støtte hos barnets ”formteacher” (klasselærer).

Hvornår: Med start i september og slut i december

Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?

Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode: B, C og D

De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): C og E

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: A, B og F
     



Læringsmål 3: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil arbejde med professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder.


Hvad: Hvorfor gør de som de gør på skolen og hvordan kan de se om det virker. Dette i forhold til videndeling lærere imellem og hvordan de anvender og udvikler forståelsen af begreber og terminologier. 

Hvorfor: Uanset hvilken institutionsform man befinder sig i er det essentielt at man befinder sig på samme side i forhold til det store billede og at man kan udveksle og videreudvikle ens professionelle forståelse af sit arbejde. Jeg vil gerne vide om dette er tilfældet.

Hvordan: Gennem interview med inspektøren på skolen samt min generelle oplevelse af skolen som arbejdsplads og helhed. Refleksioner over dette og sammenholde det med diverse udtalelser fra inspektøren såvel som lærerne.

Hvornår: Interview med inspektør evt. over 2 gange: september og igen november. Ellers løbende.

Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?


De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): A, B, D og E

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: C
     



Læringsmål 4: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil arbejde med sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling.


Hvad: At undersøge hvor langt det pædagogiske emne har spredt sig ude i verden – her New Zealand. Hvilke uddannelser indenfor området er der at finde i landet og hvordan beskriver man bedst hvad pædagogisk arbejde er. Berører religiøse overbevisning den pædagogiske forståelse og menneskesynet.  

Hvorfor: For at blive klogere på hvordan og hvorfor vi forstår pædagogik forskelligt og undersøge om det har noget med religion at gøre. Som en hjælp til at skabe professionsidentitet og forstå hvorfor det pædagogiske emne ikke er så almindeligt i denne del af verden.

Hvordan: Undersøge uddannelsesmuligheder indenfor det pædagogiske og sætte dette i forlængelse af det kulturelle perspektiv og det regerende menneskesyn. Udover det vil jeg læse relevant litteratur fra New Zealand, som omhandler udvikling på området, såsom udvikling af institutioner og metoder.

Hvornår: Løbende i praktikken.  

Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?

Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode: D og E

De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): B, D og E

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: A, C, D og E

     


Læringsmål 5: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil arbejde med professionsbevidsthed og – identitet.


Hvad: Undersøge hvor fleksibel den pædagogiske rolle er og kan være. Hvad kan jeg tilbyde og hvor går min grænse for ekspertise? Kan prioriteringen mellem pædagogiske tiltag og lærerens dagsorden gå hånd i hånd eller vægtes det ene mere end det andet?  

Hvorfor: For at lære mere om hvad pædagogens rolle kan og hvordan man sammen som forskellige faggrupper kan arbejde sammen og stadig føle et ligeværd.

Hvordan: Ved at deltage i undervisningen på samme grundlag som hjælpe-lærerne og derudover tilbyde min pædagogiske ekspertise til lærere, hjælpe-lærere og børnene. Derigennem også opdage hvordan den pædagogiske rolle kan og bliver forstået af lærerne og hjælpe-lærerne og blive klogere hvordan de imødekommer mit arbejde. Jeg vil gennem min blog reflektere over dette.   

Hvornår: Løbende i praktikken.

Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?

Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode: A, B, C, D og især E

De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): B, C og E 

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: A, B, C især E og F




Læringsmål 6: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil arbejde med den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver.


Hvad: Jeg vil undersøge samarbejdet mellem lærer (inkl. mig selv som pædagog) og den ”Pastoral Care”, som findes på skolen og selv arbejde med ”Pastoral Care” som del af egen læring og udvidelse af pædagogisk forståelse i et kulturelt perspektiv.

Hvorfor: ”Pastoral Care” er et meget vigtigt element på skolen grundet den lave socioøkonomiske status som findes i South Auckland. Der er mange ressourcesvage børn på skolen og de behøver en særlig omsorg/indsats, som lærerne ikke nødvendigvis kan og/eller skal give. Organisatorisk er det interessant at man har opfundet denne ”Pastoral Care” og jeg finder det spændende om denne gruppe på 3 mennesker kan rumme de problemstillinger, børnene og lærerne til tider stiller dem overfor.  

Hvordan: Jeg vil interviewe henholdsvis 2 af de 3 som udgør ”Pastoral Care” om deres samarbejde med lærerne på skolen og hvilke problemstillinger dette til tider kan medføre. De 2 fra ”Pastoral Care” er ansat som henholdsvis ”counsellor” og ”social worker”Udover det vil jeg undersøge hvilke teoretiske metoder de benytter sig af og hvordan dette giver mening i forhold til kulturen.

Hvornår: I begyndelsen af opholdet – ellers løbende kontakt

Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?

Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode: C og D

De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): A, B og C

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: A, B, C og især F




Læringsmål 7: Udarbejd et læringsmål, der har fokus på, hvordan du vil yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov.


Hvad: Med det kulturelle aspekt for øje vil jeg forsøge at fralære mig metoder og redskaber, som kan biddrage til en mere overskuelige og struktureret skoledag for børnene i klasse 37. Jeg søger at biddrage med det jeg kommer med og håbe det vil blive med positiv respons.

Hvorfor: Fordi det lader til at diverse metoder og tilgange ikke er et særlig diskuteret emne på skolen eller på uddannelsen til lærer, men emner som absolut burde komme på dagsordenen, da mange af børnene ikke selv har fået tillært sig redskaber hjemmefra og derfor ikke altid forstår hvordan en struktureret dag ser ud (møde til tiden, møde hver dag, være aktiv lyttende og deltagende etc.)

Hvordan: Jeg vil gennem forskellige tiltag opmuntre klasse 37´s ”formteacher” til at undersøge nye metoder og veje for at hjælpe hende selv og børnene til en mere overskuelig dag. Jeg vil tilbyde piktogrammer til de børn som har det særlige behov, jeg vil gennem øvelser lære børnene hvordan man kommunikere og sætte særligt fokus på de børn, som adfærdsmæssigt har vanskeligheder.  

Hvornår:  Løbende i praktikken


Hvilket eller hvilke kompetencemål er læringsmålet relateret til?

Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode: A, B, C og D

De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF): B, C, D og E

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession: A, B, C og F


Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode

Målet for 3. praktikperiode er, at den studerende kan:
a)       beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession,
b)       yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov,
c)       redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt,
d)       skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs)teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder og
e)       redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til professionens handlegrundlag og udvikling.


De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF). 
Fælles for de tre praktikperiode
a)      Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis.
b)     Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
c)      Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring.
d)     Etik, værdier og menneskesyn.
e)     Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis.

Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession
a)       Professionens arbejdsområder og opgavefelt.

b)       Pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder.

c)       Professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder.

d)       Sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling.

e)       Professionsbevidsthed og -identitet.

f)        Den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver.

§ 15. Stk. 2. Ved praktikperiodens begyndelse udarbejder den studerende de konkrete læringsmål for praktikperioden. Læringsmålene udarbejdes med udgangspunkt i praktikstedsbeskrivelsen, jf. § 14, stk. 1, i praktikdokumentet, jf. stk. 1, og i bilag 7. Læringsmålene skal godkendes af såvel praktiksted som uddannelsesinstitution senest tre uger efter praktikperiodens begyndelse. De godkendte læringsmål danner grundlag for udtalelsen i henhold til § 14, stk. 3, samt for den afsluttende praktikvurdering, jf. § 22, stk. 1.
Stk. 3. I den enkelte praktikperiode anvender den studerende praktikdokumentet til at dokumentere sit arbejde med at nå læringsmålene for praktikperioden, herunder erfaringer om pædagogiske problemstillinger, processer og refleksioner samt undervisning og vejledning. Vedligeholdelse af praktikdokumentet sker i samarbejde med praktikstedet.

§14Stk. 3. Senest når 2/3 af 1. års praktikperiode er forløbet, skal praktikstedet efter drøftelse med uddannelsesinstitutionen og den studerende og med inddragelse af den studerendes praktikdokument, jf. § 15, stk. 1, udtale sig om, hvordan den studerende kan opfylde de konkrete læringsmål, jf. § 15, stk. 2, i resten af perioden. Uddannelsesinstitutionen skal underrettes om udtalelsen. En tilsvarende udtalelse skal afgives, senest når 2/3 af hver af de lønnede praktikperioder er forløbet, og praktikstedet har afholdt et møde mellem praktikstedet, den studerende og uddannelsesinstitutionen.


§ 22Senest tre uger før afslutningen af hver praktikperiode afgiver praktikstedet med inddragelse af den studerendes praktikdokument, jf. § 15, stk. 1, en skriftlig begrundet indstilling til uddannelsesinstitutionen om, hvorvidt den studerendes uddannelsesmæssige udbytte af perioden i forhold til læringsmålene kan godkendes.